Vývoj videnia (2.časť)
Zrak je
jedným z najdôležitejších zmyslov, pretože jeho prostredníctvom získavame
asi 80% informácií o vonkajšom svete. Videnie má rozhodujúci vplyv na
uzatvorení správnych predstáv, rozvoj pamäti, pozornosti, reči, psychiky – teda
na kvalitu života. Zrakový vnem je výsledkom zložitej spolupráce
jednotlivých zrakových orgánov, tj. vlastného oka a zodpovedajúcej časti
mozgu. Zlý zrakový vnem spôsobený poškodením, poruchou alebo nefunkčnosťou zraku znamená vážnu prekážku v prijímaní informácií.
Predpokladom
kvalitného videnia je predovšetkým bezchybná anatomická štruktúra a dokonalá
fyziologická funkčnosť všetkých častí zrakového systému, ktoré sa na vytváraní
a vnímaní zrakového vnemu podieľajú. Táto komplexná funkcia sa vyvíja počas prvých mesiacov a rokov života. Malé dieťa sa musí naučiť vidieť.
Vývoj videnia (podobne ako reči) je z väčšej časti dokončený v troch rokoch
života dieťaťa.
Príčinou
neostrého videnia býva refrakčná vada (krátkozrakosť, ďalekozrakosť, astigmatizmus,
strabizmus), prípadne zákaly optických prostredí. To všetko môže viesť k tupozrakosti.
Pokiaľ je vada zraku včas rozpoznaná a následne je zahájené včasné liečenie (operácia, ortoptické a pleoptické cvičenie, okuliare, okluzor), je umožnený ďalší normálny fyziologický vývoj oka. Neskoršie zistenie očnej
vady (po 6.-8.roku) je veľmi ťažko ovplyvniť, čo môže dieťa výrazne
hendikepovať.
Včasná
liečba je preto rozhodujúca. Kontrolu videnia prevádza v rámci preventívneho
vyšetrenia pediater vo veku jedného, troch a piatich rokov dieťaťa. Mnoho
detí však nie je schopné vo veku jedného až troch rokov absolvovať vyšetrenie
klasicky na optotypoch. Preto bola vyvinutá a po desať rokov zlepšovaná
metóda videoretinoskopie, ktorá umožňuje prevádzať screening detských očí a odhaľovať
stavy vedúce k tupozrakosti. V spojení s včasnou liečbou je možné vývoj tupozrakosti úspešne zastaviť a rozvinúť binokulárne videnie.
Komentáre
Zverejnenie komentára