Vývoj videnia (2.časť)
Zrak je jedným z najdôležitejších zmyslov, pretože jeho prostredníctvom získavame asi 80% informácií o vonkajšom svete. Videnie má rozhodujúci vplyv na uzatvorení správnych predstáv, rozvoj pamäti, pozornosti, reči, psychiky – teda na kvalitu života.  Zrakový vnem je výsledkom zložitej spolupráce jednotlivých zrakových orgánov, tj. vlastného oka a zodpovedajúcej časti mozgu. Zlý zrakový vnem spôsobený poškodením, poruchou alebo nefunkčnosťou zraku znamená vážnu prekážku v prijímaní informácií.
Predpokladom kvalitného videnia je predovšetkým bezchybná anatomická štruktúra a dokonalá fyziologická funkčnosť všetkých častí zrakového systému, ktoré sa na vytváraní a vnímaní zrakového vnemu podieľajú. Táto komplexná funkcia sa vyvíja počas prvých mesiacov a rokov života. Malé dieťa sa musí naučiť vidieť. Vývoj videnia (podobne ako reči) je z väčšej časti dokončený v troch rokoch života dieťaťa.
Príčinou neostrého videnia býva refrakčná vada (krátkozrakosť, ďalekozrakosť, astigmatizmus, strabizmus), prípadne zákaly optických prostredí. To všetko môže viesť k tupozrakosti. Pokiaľ je vada zraku včas rozpoznaná a následne je zahájené včasné liečenie (operácia, ortoptické a pleoptické cvičenie, okuliare, okluzor), je umožnený  ďalší normálny fyziologický vývoj oka. Neskoršie zistenie očnej vady (po 6.-8.roku) je veľmi ťažko ovplyvniť, čo môže dieťa výrazne hendikepovať.
Včasná liečba je preto rozhodujúca. Kontrolu videnia prevádza v rámci preventívneho vyšetrenia pediater vo veku jedného, troch a piatich rokov dieťaťa. Mnoho detí však nie je schopné vo veku jedného až troch rokov absolvovať vyšetrenie klasicky na optotypoch. Preto bola vyvinutá a po desať rokov zlepšovaná metóda videoretinoskopie, ktorá umožňuje prevádzať screening detských očí   a odhaľovať stavy vedúce k tupozrakosti. V spojení s včasnou liečbou je možné vývoj tupozrakosti úspešne zastaviť a rozvinúť binokulárne videnie.

Komentáre

Obľúbené príspevky